About Me

My photo
Aloha! I'll do what makes me happy...be with who makes me smile..laugh as much as i breathe & love as long as i live....

Friday 27 May 2011

Mencari KekuaTan disebalik DugaaN yang HadiR...


Assalam....


Syukur alhamdulillah kerna masih diberi kesempatan untuk mencoret post yang terbaru ini...title kt atas tu pun dh melambangkn mesti kisah sedih yang bakal dilayangkan disini.  Bila kita cite pasal dugaan ni...biaselah ujian yg Allah berikan kepada hambanya untuk menguji ketaatan hambanya dalam mengingatiNya..Hidup kita ni tak kan sempurna tanpa ujian dan cabaran hidup...betul tak????  Aku pun tk terlepas dr menerima pelbagai dugaan dlm mengharungi kehidupan ni.  

Semalam - Khamis, 25th May 2011 @ 7.30 pagi, aku terlibat dengan kemalangan jalanraya di MRR2, Kuala Ampang.  Melibatkan my herbie iaitu perodua kancilku dan proton wira serta sebuah MPV lagi.  Kancilku berada ditengah2...huhuhuhuh...ketika tu aku berada di lorong kanan sekali.  Pada ketika itu, aku dlm perjalanan menuju ke officeku.  Sebuah MPV didepanku tiba2 membuat 'emergency break' dan menyebabkan aku turut sama menekan break kereta sehabis mungkin...lau ikut pemerhatian dan penyiasatan aku la...rase2 aku dapat mengelak dr melanggar belakang MPV tersebut becoz sewaktu aku break tu...aku dapat rasakan bahawa keta aku dh berenti hampir dengan MPV berkenaan.  Akan tetapi nasib tidak menyebelahiku, kereta wira dibelakangku rupanya tidak dapat mengawal keretanya lalu menghentam bumper belakang herbieku itu dan secara tidak disengajakan, aku turut menghentam belakang MPV...huhuhuhu...kesian sweetheart aku sbb mengalami kerosakan di bhgn belakang dan bhgn depan... hilanglah macho ketaku itu....huhuhuh...keta kancil tu merupakan kenderaan pertama yang aku miliki dan hampir 4 thn kereta tu dah berjasa kepadaku.  Kejadian tu berlaku sangat pantas.  Aku pun tak sedar samada berlaku hentakan kt kepala aku atau tk.  Yang pasti aku tgh panik memikirkan keadaan keretaku yang kemungkinan rosak teruk.  1st skali yang aku perhatikan ialah kereta MPV didepanku..adakah MPV tersebut rosak teruk.  Akan tetapi MPV tersebut hanya berlalu begitu sahaja setelah pemandunya memeriksa kenderaannya.  Kemungkinan tidak mengalami kerosakan kt MPV dia kot.  Besa la...MPV la katakan....kebal la kot...Then tiba2 datang sorang budak cina dr arah belakang keta aku...rupanya dia la pemandu keta wira kt belakang tu.  Hmmm still young lg...dia mcm risau sgt sebab tatau sapa yang bersalah.  Aku pun panik gk sbnrnya tp ape yang aku buat ialah aku amik no hp dia beserta nama dia dlu then aku catatkan no plat keta dia.  After that aku catat plak no ic dia untuk langkah berjaga2.  Budak tu suh aku berckp thru phone ngan ayah dia untuk decide nk settlekan hal accident ni cmne.  Budak tu actually otw nk g kolej.  Dia study kt Kolej TAR.  Dia pun br dapat lesen keta.  Dia panik coz takut lesen dia kena gantung sbb accident ni.  Niat dihati nk g kije utk aritu terus berubah menjadi Emergency Leave la nmpaknyer.  Tp orang pertama yang aku hubungi utk menjadi hero pg tu ialah My Bunny :D...thanks a lot ya...U r my Hero...lebih kurang half an hour gk tunggu My Bunny nk sampai.  Sementara menunggu tu, ade jek la orang2 yang kije kt bengkel2 keta ni berenti nk offer suh repair kt tmpt dorang la tu...aku jwp 'it's ok....i dh ade bengkel nk anta...i tunggu orang ni'...so depa pun beredar la...heheheheh rimas pun ada bila time2 kita panik ni dtg org nk offer2 bengkel lak...tp actually ok gk la, kot2 lau kita tatau ape nk wt kn...depa ni leh assist cuma korang pandai2 la ye nk deal ngan depa2 ni...sementara menunggu My Bunny tu aku make a phone call to my supervisor that i'm taken emergency leave for that day becoz terlibat ngan accident.  She's very nice person...she said, ‘owhh ok..u take care haa’... :)..After that aku wt lg phone calls to my Brother mentioned that aku accident.  Suara dia cemas gk tp aku ckp aku ok and tunggu Bunny sampai jek utk g bengkel coz ayah bdk cina td kata nk settle luar and tanak wt police report.  Sbb tu aku nk terus g bengkel jek....Abang aku suh be careful...pape inform dia balik...After that aku call my best fren, Mau...bgtau yang aku terlibat dlm kemalangan...dia risau sgt...tp dia banyak membantu aku walaupun hanya thru phone...thanks a lot dear...Tak lama lepas tu, My Bunny pun sampai. Kami terus g bengkel yang berdekatan.  At the same time, kami calls ayah bdk cina td utk decide berjumpa kt bengkel tu la...Pada mulanya dia nk settle luar jek...alih2 dia tukar pikiran..dia nk wt police report tp dia request kt kami supaya jangan boh nama anak dia wktu report nanti.  Maybe coz tanak nanti lesen anak dia digantung kot..  Tp since dia sndiri pun tanak settle luar and nk wt police report, so kami pun wt police report gk tp ttp letak anak dia sebagai pemandu kenderaan kerana sememangnya bdk tu yang pandu keta tu pun kn...After make a police report, aku terus pegi ke bengkel di kawasan berdekatan rumah untuk repair kerosakan pada my sweetheart tu...kira overall cost under insurance keta wira tu la...so everything orang bengkel akan uruskan from A-Z...aku juga diberi keta proton saga manual untuk kemudahan aku ke tempat kerja selama 3 @ 4 days ni.  Syukur alhamdulillah semuanya dipermudahkan.  Police trafik Ampang juga sangat friendly dan segalanya dipermudahkan sehinggalah urusan di bengkel keta.  Aku ni bukan la reti sangat nk drive guna keta manual coz 1st car aku yang masuk workshop tu pun jenis Auto.  Tp aku terpaksa gagahkan diri gk ler nk bawak keta saga manual tu.  Alhamdulillah semuanya ok...Cuma aku masih terasa pening lg kt kepalaku. Mungkin akibat dari hentakan kuat wktu accident tu kot...Esoknyer aku g kije cam besa...rupanya budak2 kt opis dh ramai yang tau...ramai yang bertanya.  Thanks guys coz caring bout me.  Ramai yang suh aku g wt check up kt kepala aku coz takut lau ade internal bleeding or gegaran.  Tapi aku hold dlu untuk wt check up sehingga la ptg tu br aku g klinik panel company.  Doctor just kata aku cedera urat and dia just bg ubat tahan sakit but dlm masa terdekat ni lau mengalami muntah darah or anything, dia suh datang blik for follow up medical check up...And now aku tgh merehatkan kepala dan badanku supaya cepat segar n sembuh...  

Syukur sangat2 coz aku masih diberi kesempatan utk meneruskan kehidupan ni bersama orang2 yang tersayang…Thanks Bunny coz banyak sgt membantuku….



Front

Rear


1 comment:

  1. :) Alhamdulillah dah sampai kat umah... baru balik dr keje...

    ReplyDelete